Mat

Mina bullar


Här kommer receptet på mina saffransbullar som jag bakade igår, dom är fyllda med mandelmassa.

48 st.

 

Du behöver:

50 g jäst

125 g smör

5 dl mjölk

250 g lätt kesella (kan uteslutas)

2 påsar saffran

1 dl socker

0,5 tsk salt

ca 15 dl vetemjöl

 

Fyllning:

100 g smör

ca 500 g mandelmassa

vaniljsocker


Gör så här:

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölk och saffran och värm till fingervarmt. Häll degspadet över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt socker, salt (kesella) och det mesta av mjölet och knåda ihop till en smidig deg. Jäs i 30 minuter.

 

Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en platta. Antingen kan du först bre smör och sen riva över mandelmassa och pudra över vaniljsocker (och lite extra socker om man vill) eller röra ihop allt i en bunke med lite karamellfärg och sen bre över hela massan på den utkavlade degen. Rulla sen ihop som när man gör kanelbullar och skär varje del i 24 bitar. Lägg bullarna i formar och jäs övertäckt i 30 minuter.

 

Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. In i ugn 250°C i cirka 8-10 min.

5
Fridas kök

Mamma mia! De såg alldeles för goda ut! :-) Låt mig få smaka!

MissBartender

Mmmmmmmmmmmmmmm!

Måste testa!!

ella

sånna e super goda:)brukar jag å syster göra med.kramis

Lene-Therese

Ser goda ut men saffran är ju otäckt asså! :P

ella

hoppas du sovit gött=)