Mat

Liten smak av Mexiko..

Jag har varit skapligt dålig på att uppdatera maten jag gjort på jobbet under några veckor nu så jag ska försöka lägga ut lite recept under dagen på saker jag gjort och som jag tycker varit goda.


4 portioner

1 grön chilifrukt (t ex spansk peppar eller jalapeño)

½ silverlök (eller rödlök)
2 msk hackad färsk koriander
1 tsk salt
2 stora mogna avokador
1 dl finhackad mogen tomat  (2-3 st)

Tillagningstid: Max 7 min
Svårighetsgrad: Lättlagat


Gör så här
Skölj, kärna ur och hacka chili-frukten. Skala och hacka löken fint. Blanda koriander, lök, chili och salt till en kryddpaste, gör det gärna i en mortel.

Dela avokadorna, ta ur kärnorna. Gröp ur fruktköttet och mosa det grovt. Blanda med kryddpasten.

Jag blandade allt och körde med en stavmixer till en ganska slät massa.

Tillsätt tomathacket i avokadoröran och servera. Placera en av avokadokärnorna mitt i skålen med den färdiga guacamolen så oxiderar den inte lika snabbt. Jag pressade i färsk citronsaft av en citron istället, funkar lita bra.










1
anna

Hej tjejen, jag skulle gärna vilja kontakta dig. Maila gärna mig på den mailen som jag angett :]