TÄVLING


Dags för en tävling igen och denna gång kommer det vara 3 stycken som vinner pris. Ni får alltså dela på dessa produkter, första pris får naturligvis några fler produkter och 2:an får fler än trean..

Tävlingsregler; Eftersom jag ÄLSKAR mat i alla slags former så vill jag att ni tipsar mig om erat bästa mat tips/recept oavsett vad det än är i DETTA INLÄGG. Kan säga att ni som även mailar in bilder på ett recept där ni gjort maten själva kommer att få lite bättre vinstchanser!

Alla bilder kommer jag även att publicera med recept och länk till eran blogg eller namn om ni inte har en blogg efter tävlingen avslutats.

Så vad väntar du på, sätt igång att baka eller kocka mat för brinnande livet!!

Bilderna mailar du till mig på; sweet.kay@hotmail.com och märk ditt bidrag med tävling!

Tävlingen avslutas måndag den 4/7, 15:00 och vinnarna kommer att publiceras tisdagen den 5/7!

Lycka till nu!!


Btw; ni får gärna låna bilden i detta inlägg och tipsa om tävlingen i eran blogg/facebook!
7
Lotta från Småland

Här kommer receptet på mitt favoritbröd! Mailar bild också.

Gör så här:



3 dl grovt rågmjöl läggs i en bunke.

6 dl kokhett vatten hälls på och så rör man runt så det blandas. Låt det svalna, jag skållar det på morgonen och gör degen på eftermiddagen.

Smula ner ett paket jäst i en mugg eller mindre skål. Lägg i 2 msk honung el. sirap och 2 tsk salt.

Rör om tills det löst sig och häll det i det skållade rågmjölet.

Tillsätt 2 msk olja.

Mät upp 1 liter vetemjöl MEN häll bara i ca 7 dl. Rör runt så det blir lite blandat och nu kommer det viktiga!

Bearbeta degen med händerna, i början använder jag bara en hand och den blir kladdig. Så doppa handen i resten av mjölet och tillsätt bara lite lite mjöl i taget.

Är man bara envis så blir det en smidig deg som kan bearbetas på bakbordet innan den jäser i ca. 1 timme.

Tar man för mycket mjöl i ett rågbröd blir det väldigt torrt och smuligt!



När degen jäst knådar jag den lite och delar den i 4 delar. Jag gör runda kakor som jag plattar till lite. Nagga brödet och låt det jäsa 20-30 minuter.

Grädda mitt i ugnen ca. 20 minuter.

När brödet är färdigt så lindas det in och får svalna i bakdukar. Förvara det sedan i plastpåsar.



I serien "Bullar av stål" fick jag lära mig varför rågbröd alltid ska naggas. Det blir lätt en hård yta som lyfter och så blir det en luftficka under. Naggar man brödet så undviker man det.

chanette med söner

klart vi e med.. har även tipsat om denna tävlingen på våran blogg..

mailar dig vårat bidrag nu.. med recept

Jenny Sjöberg

Just nu lever jag på tacogömma! Jag äter det till och med till frukost för den går jättebra att micra...

Här finns både recept och bilder:

http://jennyjon.bloggplatsen.se/2011/05/06/5288720-tacogomma/



Ibland när jag vill ha gömman lite ännu mer speciell tar jag 400 g philadelphiaost och några vitlöksklyftor i färsen, som givetvis inte behöver vara vegetarisk.



Att just ta creme fraiche med paprika och chili-smak ger lite extra sting!



Men det finns mycket annat som också är gott som till exempel västerbottenpaj...

http://jennyjon.bloggplatsen.se/2011/06/24/5674716-vasterbottenpaj/



Ps. Jag har ingen matblogg men det är oroväckande många inlägg i kategorin Mat, dessert och godis... ;)

ANNAS TÄVLINGSTIPSARBLOGG

Jag är inte med, har tipsat här



http://molnboanna.blogg.se/2011/july/dansukker-47.html

Anna l

Klart jag är med:)

Här kommer mitt bidrag:



Kycklingsmörgåstårta:



1 grillad kyckling i småbitar

8 skivor landgångsbröd



Fyllning 1:

2 dl majonnäs

2 dl majskorn

1 pkt knaperstekt finstrimlat bacon

4 dl kycklingkött

1/2 dl chilisås

1 krm cayennepeppar



Fyllning 2:

1 dl kesella

1 dl väl avrunnen krossad ananas

1/2 finhackad purjo

2 dl kycklingskött



Garnering:

4 dl crème fraiche

Majonnäs efter smak och tycke

1 finstrimlat salladshuvud

Skivad skinka

Blå vindruvor

Clementiner

Gurka



Blanda till fyllningarna i två olika skålar.

Lägg upp två brödskivor på ett serveringsfat. Bred över hälften av fyllning 1. Lägg på två brödskivor och bred ut hela fyllning 2. Lägg på ytterligare två brödskivor och bred ut resterande av fyllning 1. Avsluta med de sista två brödskivorna.



Blanda crème fraiche och majjonnäs och bred detta över och runt tårtan. Låt stå till dagen efter.



Strimla salladen och klappa på den runt sidorna.

Garnera efter tycke.



Har även mailat bild till dig och tipsat om tävlingen http://annastipsblogg.blogspot.com/2011/07/dansukker-produkter.html

Linnea Sjöström Foto & Vardag

Jag är gärna med och tävlar :)



Här är mitt bidrag:

Supergod Chokladkladdkaka:



100 g smör

2 st ägg

3 dl socker

1,5 dl vetemjöl

3 msk kakao

1 tsk vaniljsocker

1 krm salt



1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smöra och bröa en kakform med en löstagbar kant.

3. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg och blanda ordenligt.

4. Rör ner övriga ingredienser och blanda väl.

5. Häll smeten i formen och grädda kakan långt ner i ugnen, cirka 30 minuter



Du hittar bild här: http://linneaasjostrom.blogg.se/2011/january/kladdkaka.html#comment

Erika-foto-smycken-illustrationer

smulpaj

2 dl vetemjöl

2 dl havregryn

2 tsk bakpulver

2dl socker

100g smör



rör ihop och strö över bären/frukten eller vad du vill göra pajen på.

in i ugnen 20 min i 175 grader.

MUMS!