Event med SF anytime

Igår var vi alltså ned till Stockholm för event med SF anytime som höll till på Strandvägen 7A, brevid Hotell Diplomat. Det var riktigt härligt väder så det var skönt att sitta ned en stund utanför innan det började och bara ta in staden.
 
Dom hade gjort iordning en film meny som skulle representera olika storfilmer. Chokladdoppade jordgubbar skulle representera "Fifty shades of grey", scones med sylt var "Paddington", snitten med brie och kött var för filmen "Chef" {film som jag älskar för övrigt} och majssoppan var filmen "Interstellar".
 
Dagens talare var Peter Öhman och Marta Jarzabek Hultén ifrån SF Anytime. På plats fanns även Filip Hammar, Fredrik Wikingssson och Patrik Andersson för att representera dokumentärfilmen "Trevligt Folk" som är inspelad i grannstaden Borlänge. Såg filmen igår kväll och jisses vilken bra film, vilken bra budskap och kan lova er att min 7-åriga son också tyckte att filmen var riktigt bra. Jag sa under filmens gång, gud vilken intressant film och han höll med. Så jäkla fin!
 
Har du inte sett den så måste du absolut göra det. Jag vet även att dom börjar visa filmen i skolor för att få fram hur viktigt det är med att alla människor är lika mycket värda och att man inte ska ha massa fördomar. Så bra budskap! 
 
Nu kanske ni undrar, men vad är SF Anytime då? Jo det är Nordens ledande video on demand-tjänst även kallad "vod" och är en del av AB Svensk Filmindustri som i sin tur är en del av Bonnier AB. Anytime startades 2002 och är idag verksamt i sju länder. I Sverige är SF anytime dels tilläglig via operatör som Telia, Com Hem, webben (sfanytime.com), i smart-tv-apparater från Samsung, Panasonic, LG, Philips och Sony, på Androider- och iOS-surfplattor samt på Xbox 360. I Juli kommer även nya appar för surplattor och mibiltelefoner (android och iOS).
 
Video on demand, eller VOD är ett samlingsbegrepp för teknik där rörlig bild distribueras över ett nätverk och tittarna själv väljer vad de vill se och när de vill se det. Något som jag tyckte var väldigt intressant och som jag fick reda på igår var att cirka 4 månader efter att biopremiären på en film har varit så blir filmerna tillgängliga i TVOD-tjänsterna {som SF anytime}. Därefter dröjer det ytterligare minst 6 månader och ända upp till ett par år innan filmerna kommer till SVOD-tjänsterna {som Netflix, Viaplay och Filmnet}.
 
Det tar alltså flera år innan en filmpremiär kommer till Fri-Tv som tex TV3 och TV4 och SF anytime har dom nyaste filmerna först. Där fick jag verkligen lära mig något nytt.
 
Kan säga att jag är en av dom 27%, borde låsa in den i ett kassafack för att koppla bort allt runt omkring. Detta beteende är vanligare hos unga och bland de svarade under 35 år håller hela 45% på med mobilen varje gång de ser på en film. Skillnaderna är stora jämfört med åldersgruppen 45 till 65 år, där endast 16% kollar mobilen under filmens gång. Brukar du kolla telefonen under en film?
 
Det här tyckte jag var lite rolig undersökning, jag menar hela 9% kan inte sätta på paus för att gå på toaletten utan tar med filmen in dit?? Och "suttit naken hela filmen" ? Okej det räknar jag som att man gjort sig klar för "kvällen" krypit ned i sängen för att kolla på en film innan man ska sova? För många sover nakna... Eller så kanske man sitter naken i en soffa, vad vet jag!?
 
Sommaren bjuder på mängder av storfilmer och jag vet några filmer redan nu jag ser fram att titta på som "Fifty shades of grey", jag måste vara den enda i Sverige som inte sett den eller? Har inte läst boken heller men jag läser hellre kokböcker ;). Kevin har nämnt "Paddington" X antal gånger dom sista veckorna så den vet jag också att vi kommer att se. Avengers 2 och Mad Max är också filmer jag ser fram emot.
 
Får tacka Sf Anytime för ett riktigt trevligt och lärorikt event, sen måste jag även tack Elin som följde med mig och var kartläsare åt mig. Jag hittar knappt någonstans i Stockholm eftersom jag aldrig är där så jag är glad att hon fick följa med. Så trevligt med en dags utflykt till storstaden fast man var bra sliten igår kväll när man kom hem. Åt på Riche innan vi åkte hem, så mysigt. Lägge rupp ett inlägg om det i matbloggen. Tack även till Hanna på AGENCY som bjöd in mig, ni är alltid lika trevliga på den PR-byrån och jag hoppas så klart på fler inbjudningar. Dock måste jag ha min co-driver med mig då;).
agency - event - sfanytime
2
Petra Olsson

Åh så roligt du haft det:) kramar

Svar: Ja det var riktigt trevligt =). Kram
Linda

Scrap och Ting

Roligt event och kul att se den undersökningen! :)