Att vara personlig en stund..

Hej på er, hoppas de är bra. Shit imorgon ska jag testa akupunktur för först gången och är lite nervös. Någon av mina läsare som har testat det? Har haft så sjukt mycket problem med min rygg sen jag började mitt nya jobb som även lett till ryggskott som aldrig blir bättre och jag inväntar även rötngentid samt sjukgymnast så jag är villig att testa allt. Har redan varit hos kiropraktor och testat ström samt massage men min kropp har typ gett upp känns det som. Är så sjukt less på detta och smärtan går upp och ned hela tiden men det är aldrig "bra". Vissa dagar kommer jag knappt ur sängen och vissa nätter är hemska av smärta. Så akupunktur ska riktigt intressant men ändå lite nervöst. Har hittat en kvinna här i Falun som utför främst akupunktur och övrig kinesisk medicin, men hon har även arbetat som massör i mer än 20 år. Hon har även läst avancerad kinesisk örtmedicin, haft praktik i Kina och en mäng med utbilningar så jag är förväntantsfull.
 
Hennes behandlingar består av mycket olika saker som:
Psykiska och känslomässiga problem - ångest, stress, sömnbesvär, depression, panikattacker.
Hudsjukdomar - ecsem, acne, psoriasis, urtikaria.
Matsmältningsjukdomar - födoämnesöverkänslighet, förstoppning, diarré, magsår, kolit, irritabel tarm, halsbränna, magkatarr, gallbesvär.
Respiratoriska problem, bihåleinflammation, hösnuva, astma, förkylning, influensa, bronkit.
Gynekologi - Infertilitet, menstruationsrubbningar, PMS, endometrios, klimakteriebesvär.
Övriga besvär - trötthet, håravfall, viktminskning, muskelinflammationer, huvudvärk, yrsel, ledvärk, m.m.
 
Så det är väldigt mycket som denna kvinna utför och som jag förstått det efter att ha googlat lite om akupunktur är att man måste gå flera gånger så det räcker inte bara med en gång. Som sagt, jag är villig att testa allt och jag återkommer om vad jag tyckte efter min första behandlig där imorgon. Ska försöka ta med kameran så jag kan visa lite samt vart du kan hitta henne.. Nått som är väldigt viktigt för mig är ett välmående och att hitta balans med allt i livet, något som jag är otrolig dålig på. Att lyssna på kroppen har varit min sämsta egenskap och som jag försöker ändra till det bättre, man måste lära sig att tyda signalerna som kroppen sänder till sig och ta till sig det. Jag borde verkligen börja med yoga samt mindfulness.
 
Jag har gått hos en kvinna som heter Cecilia lite över ett år nu och som jobbar med KBT -  Kognitiv Beteendeterapi som är en terapiform som strukturerat och målinriktat tittar på det som är problemet här och nu, snarare än att ägna sig åt det förflutna som man gör i psykodynamisk terapi.

Tankar, känslor och beteenden hänger ihop och påverkar alla varandra och kan förklara mycket av det dåliga måendet vi har. Men på samma sätt så kan vi påverka dem så att vi mår bra också.

Något som hon tipsade mig om var appen Mindfulness Meditation och jag testade den någon gång innan jag skulle sova. Asså det är helt sjukt vad medveten man vart om varenda kroppsdel i kroppen och jag undrar i detta nu varför jag inte har den kvar i telefonen så ska nog ladda ned den igen. Jag tror att jag testade en som var 5 minuter bara innan jag skulle sova och om man fokuserar på vad kvinnan säger så blir man så avslappnad. Ladda ner och testa den så ska du få se.

 
Väldans vad personligt det vart i detta inlägg men jag måste även lära mig att skriva av mig saker, vara öppen och ärlig. Inte skämmas för tankar och känslor utan ut med det oavsett om det är att skriva av sig det eller säga det öppet. Det blir som en cleansing för kroppen och jag är en människa som är otroligt bra på att älta saker men det äter upp mig inifrån totalt. Jag kan inte ändra på det förflutna men jag kan ändra på min framtid. Cecilia betyder otroligt mycket för mig och har gett mig så mycket verktyg att lära mig hantera vissa saker, dock har jag kommit av banan lite nu och har inte träffat henne sen i våras. Har en tid inbokad i slutet av denna månad, gissa om jag saknat henne.
 
Men nu mina vänner, ska jag gå och kramas med min son en stund. Imorse hade vi en riktigt kramstund innan frukost med massor av pussar, kramar och kittelstund. Älskar dom stunderna...Och jag är så noga med att berätta för honom hur vacker han är, hur mycket jag älskar honom osv. Det är så viktigt med kärlek...
 
Ta hand om er, stor kram.
 
 
 
 
 
akupunktur - falun - kbt - kärlek - livet - mindfulness
1
Ella

På mig hjälpte nålarna bara för stunden typ den dagen man fått dom. Men är ju olika för alla :) Hoppas det kan funka på dig och att du får nån hjälp med detta😊. Har nackvärk varje dag och det tar på humöret och energin. Massage och värme typ vetekudde hjälper några timmar. Så jag får väll stå ut med detta 😝

Svar: Jasså? Men som sagt så tror jag att måste gå fler gånger för att det ska bli mer långvarigt resultat. Ja det är inte kul att gå runt med smärta, det tar verkligen på humöret samt energin. Men har du testat mindfulness någon gång då? Kanske värt att testa appen :)
Linda