TÄVLINGS DAGS


Nu är det ett tag sedan jag hade en tävling och denna gång så är det svampbutiken.com som står för vinsterna i denna tävling.

Det du kan vinna är;

1:a pris en present påse värd 75 kr med blandat innehåll från svampbutiken.

2:a pris en present påse värd 50 kr med blandat innehåll från svampbutiken.


Tävlingsregler;

Gå in på svampbutiken.com och leta reda på svaret till denna fråga;

Hur många olika grillkryddor finns i svampbutiken under kategorin grillkryddor?

Lämna svaret i detta inlägg OCH ditt favorit recept på te x mat, efterrätt, förrätt, bakning m.m.


Dom två av er som svarat rätt på frågan och lämnat det bästa favoritreceptet (enligt mig) utser JAG till vinnare. Recepten som ni lämnar kommer även att publiceras inne på svambutiken.com.

Tävlingen pågår till Fredagen den 1/5, kl 23:59!

Glöm inte att lämna e-mailadress så kan jag kontakta dig om just nu vinner.


Genom att vara med i tävlingen så godkänner jag att det är ok för Svampbutiken.com att skicka sitt nyhetsbrev till mig.
15
Anneli

Jaha, dom är jättesöta ju :)

LindaH

jag vill vara med rätt svar är 21 st grillkryddor.



mitt bästa resept är: http://www.tasteline.com/recept/Billigsondagsgrytamedrotfrukter



så enkel och god köttgryta!

LindaH

blir nått knas när man skickar iväg komenataren. ska vara underline mellan billig & sändags, gryta & med och mellan med och rotfrukter. jobbigt värre...förstår inte varför inte länken ska fungera som den är...

Marika

21 grillkryddor fanns det..

Jag älskar verkligen torkad trattkantarell..

E så sjukt gott att ha när man tex gör köttgryta..

Recept på min lilla egna gryta...

Blötlägg svampen

3 dl grädde

2dl creame fraiche

Grillkrydda

dijon senap

soya

1paprika



Skiva och stek fläskfilen och krydda med grillkrydda..

Och stek sen tillsammans med den hackade paprikan

På med grädde och fraichen

sen i med dijon senap och soya och svampen och låt koka upp..

Ha gärna nån god sallad och ris till..

Mycket enkelt recept och gott..



LindaH

Ingredienser för 4 port.

3 st morot/morötter

2 msk olja

150 gram kålrot

150 gram rotselleri

2 st gul lök(ar)

5 dl vatten

2 tärning(ar) oxbuljong

2 st lagerblad

1 kg nötkött, (så billigt som möjligt)

1 tsk senap, stark, (gärna dijon)

8 st potatis(ar)

1 msk vinäger

2 dl matlagningsgrädde

1 msk vetemjöl

salt

peppar



Tillagning

1. Skär köttet i kuber och bryn i omgångar i en stekpanna med lite matolja.

2. Skala och skär lök, morötter och kålroten i grova bitar och fräs i en tjockbottnad gryta.

3. Häll på vatten, buljongtärning och vinäger och lägg i det brynta köttet och lagerblad. Låt koka i ca 45 timme, eller tills köttet är mört.

4. Skala och skär rotselleri och potatis i små kuber, lägg i grytan och låt koka i ytterligare ca 15 minuter.

5. Rör ut vetemjölet med 1 dl av grädden. Hälften av grädden kan bytas ut mot mjölk om man vill ha en magrare gryta. Provsmaka så att köttet är mört, slå i redningen och rör ordentligt. Klicka i senap och häll i resten av grädden. Koka tills alla rotfrukter är färdiga. Servera med bröd. Rätten går bra att frysa.

Karin

Jag har räknat och funnit 21 stycken grillkryddor på svampbutiken.com



Svårt att välja ett favoritrecept. Min blogg har namnet Favoritrecept och där publicerar jag alla mina favoriter.



Av alla recept är den här snabba Kasslergrytan det jag oftast lagar till familjen:

1-2 msk curry

smör

cirka 5 hg strimlad kassler

ett par strimlade paprikor

10 cm strimlad purjolök

1 tärning grönsaksbuljong

2 msk tomatpuré

2 dl grädde

2 dl crème fraiche

Fräs curryn i smöret och fräs sedan kasslerstrimlorna i currysmöret. Tillsätt paprika, purjo, grädde, buljongtärning, tomatpuré och låt allt puttra några minuter. Häll i crème fraiche och hetta upp.

Ris, pasta eller potatis. Det spelar ingen roll vilket. Allt passar.



Anna

Svårt att välja favoritrecept, men till våren längtar jag efter ljuvlig rabarberpaj! På balkongen med en Caffe Latte...Mmmm!



Här är ett smarrigt recept - varför krångla till det när det enkla är såå gott!



LJUVLIGT SPRÖD RABARBERPAJ MED KOKOSTÄCKE, 4 port



3 stjälkar rabarber

2 msk potatismjöl

3/4 dl socker

½ tsk mald kardemumma





Smuldeg:



3 ½ dl vetemjöl

1 dl kokosflingor

1 dl socker

150 g margarin

* 100 gr hackade nötter (valfritt)





Gör så här:



Skär rabarbern i ½ cm tjocka skivor och lägg i en ugnssäker form. Strö över potatismjöl och socker.



Gör smuldegen: Blanda mjöl, socker och kokos. Tillsätt margarinet skuret i mindre bitar. Finfördela margarinet med händerna till en grynig massa. Fördela den jämnt över rabarbern.



Grädda mitt i ugnen i 225 grader i ca 20 minuter. Servera med vaniljsås, vaniljvisp eller vaniljglass... Caffe Latte och fikasugna vänner. Så vill jag välkomna våren!



Ps: 21 st grillkryddor

Jeanette

Svar: 21

Jag tänker föreslå ett enkelt och billigt recept som inte låter så gott men alla som jag har bjudit det på är lyriska och tycker att det är fantastiskt.

1 burk tonfisk

1 ägg

gul lök

salt

citronpeppar



Häll tonfisken och ägget i en skål och rör runt. Häll i hackad lök, salt och peppar. Blanda ordentligt. Klicka upp som små biffar i en varm stekpanna. Stek i några minuter - klart. Servera med det du har hemma, t.ex. pasta, ris, potatis, sallad.



Smaklig måltid!

Inger Larsson

Svar:21 st.Här kommer en god kvällsrätt.

"Fylld franska"

Tag en vanlig"Barkis"och skär bort så det blir som

en skål.Stek en fläskfilé.Gör en vanlig stuvning med

grädde och mjölk.Rör ner tärnad rökt skinka och burk

champinjoner.När fläskfilén är klar skivar du ner den i stuvningen.Salta och Peppra.Fyll franskan,lägg

på skivade tomater och strö på riven ost.In i ugnen.

Jättegott med en sallad till.

Annika

svar:21



Varm smörgåstårta

1 (4 kakor) paket hönökaka

2 pkt bacon

1 purjolök

150g färska champinjoner

1 förpackning körsbärstomater

1 burk creme fraiche

1 dl grädde

2 dl riven ost

salt och peppar



skär bacon fint,strimla purjolöken,skiva champinjonerna,fräs allt i stekpanna

tillsätt creme fraiche och grädde och låt koka till röran tjocknar

smaka av med salt och peppar

gör ordningen en plåt med bakplåtspapper.Lägg ut en hönökaka bred på 1/3 av fyllningen,lägg på ytterligaren hönökaka samt fyllning,sen ytterligare en hönökaka och fyllning

Avsluta med fjärde och sista hönökakan,som lock skiva tomater och lägg på locket toppa med riven ost

sätt in i ungen 200 grader 10 minuter

Karin

Just nu har jag en ny tävling på min blogg!

AC

svaret är 21st.

Mitt favvorecept är Pavlova. Man gör en vanlig maräng som får stå på eftervärme i ugnen. Den fylls sedan med vanlijglass, grädde och en massa olika frukter i bitar! Mums!!



DELTA ÄVEN I MIN TÄVLING FRÅN SVAMPBUTIKEN!

De har jätte bra saker....=)

Ha en trevlig dag

Cecilia

Man får inte lite prestationsångest när man ska ge en kock ett recepttips! Jag gör iallafall ett försök.. Desserter är gott, men eftersom du äter nyttigt måste det nästan vara något smalt. Sedan har du ju lille Kevin så ibland behöver det gå fort och smidigt. Dessutom borde man ju kunna länka samman receptet med något på svampbutiken.com (som förresten har 21 stycken grillkryddor!). Mitt tips blir därför:



Chokladfyllda persikor

för 4 personer



Ingredienser:

4 persikor

4 amaretti

150g mörk choklad (ex. www.svampbutiken.com/chokladbit-70-p-2435.html)

0,5dl cognac (eller mjölk om kör barnvänligt)



Förberedelser:

Smula kexen samt hacka chokladen och blanda ihop. Tillsätt cognacen/mjölken och rör ihop allt till en kräm. Dela persikorna i halvor och ta bort kärnan. Lägg chokladkrämen i persikohalvorna och sätt in i ugnen på 200°. Ta ut dem när chokladkrämen är ordentligt smält.



Amaretti kan bytas ut mot olika sorters kex, ex. 2 Digestive, om man inte tycker om den lite bittra mandelsmaken.