Fläskfilégryta med rotfrukter

Morot, potatis och palsternacka med rapsolja, salt, vitpeppar, rosmarin och lite grillkrydda "chili". 200 grader i mitten av ugnen cirka 30 min.
 
Fläskfilégrytan vart en "man-tager-vad-man-haver-gryta". Jag kommer ange cirkamått då ja höftar ned allt men smaka er fram, bästa sättet! Jag rensade alltså min kyl ifrån lite produkter jag hade lite av och ni kan göra detsamma med det ni har i eran kyl men använda själva bas"såsen" och köttet. Det blir din egna lilla twist :).
 
Cirka 500 g fläskfilé
1 stor eller 2 små gula lökar
Snackselleri, 2-3 stjälkar
Bacon, strimlad cirka 5-6 skivor
Färska champinjoner, 4-5 st
En halv gul paprika och en halv röd
Kalvfond, delikatess tomatpuré, grädde.
Salt & vitpeppar.
 
Hacka ned lök, selleri och bacon i en skål, ställ åt sidan. Borsta bort jord ifrån champinjonerna och hacka ned den lite grovt och lägg åt sidan. Sen putsar du fläskfilén och skär ned den i mindre bitar så kan du lägga den åt sidan. 
 
Medans du putsar filén så kan du fräsa på lök, selleri och bacon i lite matfett. Stek en liten stund sen lägger du tillbaka den i skålen som du hade den i från början, sen kan du fräsa på lite champinjoner med matfett tills dom fått lite stekyta. Tillbaka med champinjonerna i skålen och sen steker du på fläskfilén med salt och peppar i hög värme, lägg i lite fläskfilé åt gången så inte grytan/pannan blir nedkyld så du inte börjar koka köttet istället. Alltså hög värme och rör inte runt för ofta i början, sen kan du sänka värmen lite. 
 
Medans du steker filén kan du finhacka paprikan och fräs den sen tillsammans med filén. Stek nästan klart filén sen kör du ned alla andra ingredienser som du redan stekt på.
 
Smaksätt med cirka 1-2 msk tomatpuré och rör om så det det får fräsa med en liten stund sen smaksätter du med cirka 2-3 msk kalvfond och 5-6 dl grädde. Låt det koka ihop en stund sen smakar du av med salt och peppar.
 
Jag hade även lite färsk, grön sparris som jag fräste på i lite smör och kastade ned i grytan på slutet. Klart!
 
Servera med lite grönsallad eller lite avokado.
 
Hoppas du vart nå klokare av mitt lilla recept som skrevs ned ifrån min Iphone ha ha.
 
Undrar ni något så är jag bara en fråga bort.. Smaklig spis.